سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درود بــــر پادشاهـــــم کـــوروش بــــزرگ

c106289657a6b2b7aff9203c8568d8d1 تصاویری زییا از مجموعه تاریخی شوشتر میراث شگفت انگیز تاریخی ایرانی

 

مجموعه تاریخی شوشتر در 26 ژوئن 2009 (5 تیرماه 1388) در شهر سویل اسپانیا با عنوان? نظام آبی تاریخی شوشتر? در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره 1315 به ثبت رسید.

مجموعه آبشارهای شوشتر تنها سازه های آبی- باستانی ایران است که باستان شناسان با توجه به شواهد احتمال می دهند بازمانده از زمان ساسانیان باشد.در این سازه ها روش‌های باستانی خاصی برای رساندن آب رودخانه کارون به تمام نقاط شهر شوشتر و حتی به شهرهای دیگر استفاده شده است.

40df796e615fe1f4c8c9c7b9d1010306 تصاویری زییا از مجموعه تاریخی شوشتر میراث شگفت انگیز تاریخی ایرانی

سازه‌های آبی شوشتر در دوره ساسانی برای استفاده از نیروی آب به‌عنوان محرک آسیاب‌های صنعتی ساخته شده و مجموعه ای از ساختمان آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب است.

e28005bbc09bb5c5c321df4ff8d841a1 تصاویری زییا از مجموعه تاریخی شوشتر میراث شگفت انگیز تاریخی ایرانی

“مادام ژان دیولافوآ،” باستان‌شناس مطرح فرانسوی در سفرنامه خود سازه های آبی شوشتر را بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.
f70f8cd600a452dbeaeddf3935a5e5ca تصاویری زییا از مجموعه تاریخی شوشتر میراث شگفت انگیز تاریخی ایرانی

مجموعه تاریخی شوشتر در 26 ژوئن 2009 (5 تیرماه 1388) در شهر سویل اسپانیا با عنوان” نظام آبی تاریخی شوشتر” در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره 1315 به ثبت رسید.محوطه آبشارهای شوشتر در جنوب پل بند گرگر و خیابان شریعتی در شهر شوشتر واقع شده است.

sh abs5 تصاویری زییا از مجموعه تاریخی شوشتر میراث شگفت انگیز تاریخی ایرانی

کریم گلشنی راد، کارشناس تاریخ پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری بناهای آبی تاریخی شوشتر درباره این منطقه نوشته است:” طبق نوشته کتاب تذکره شوشتر، در زمان اردشیر بابکان (بنیانگذار سلسله ساسانی در سال 224میلادی) بخاطر اینکه آب را به شرق و جنوب شوشتر رسانده و کشاورزی منطقه را رونق دهند، ساخت رود گرگرشروع و تا سلطنت شاپور،فرزند اردشیر، ادامه یافت. بر روی این نهر، پل بند گرگر ساخته شد، که نه تنها از طغیان آبهای اضافی جلوگیری می کرد، بلکه شهر شوشتر را با شرق آن ( مسجد سلیمان و اهواز) مرتبط می ساخت. بطوری که درگذشته نزدیک این پل بند، دروازه گرگر وجود داشت.”

6be0c11139eee7c91ef567fff0fc4c72 تصاویری زییا از مجموعه تاریخی شوشتر میراث شگفت انگیز تاریخی ایرانی

محوطه سیکا از زیباترین بخش های محوطه است که تا چند سال پیش اهالی شهر از آن بعنوان تفریحگاه استفاده می کردند.دهانه های خروجی آب و بخش های دیگر منطقه آبشارها، بازدید کنندگان خارجی و ایرانی را شگفت زده می شوند.نمایندگان یونسکو، بعد از بازدید از این اثر تاریخی، آن را شگفت‌انگیزترین میراث تاریخی بشر نامیدند.

921202140e9f5445812c83e1683d5d48 تصاویری زییا از مجموعه تاریخی شوشتر میراث شگفت انگیز تاریخی ایرانی
سازه های آبی شوشتر در استان خوزستان شهرستان شوشتر قرار دارند.

 


نوشته شده در جمعه 90/7/22ساعت 12:17 عصر توسط سامــــــان نظرات ( ) |

چغزنبیل در جنوب غربی ایران و در استان خوزستان بنا شده‌است. این سازه در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر باستانی شوش در طول جغرافیایی 48 دقیقه و 30 ثانیه و پهنای جغرافیایی 32 دقیقه می‌باشد

این نیایشگاه توسط اونتاش گال (پیرامون 1250 پ.م.)، پادشاه بزرگ ایلام باستان ، و برای ستایش ایزد اینشوشیناک ، نگهبان شهر شوش ،ساخته شده است

مکان جغرافیایی زیگورات (معبد هرمی شکل چند طبقه)چغازنبیل در 45 کیلومتری جنوب شهر شوش در نزدیکی منطقه باستانی هفت تپه می باشد . ( در محور اصلی شوش به اهواز ) بلندی آغازین آن 52 متر و 5 طبقه بوده است. امروزه ارتفاع آن 25 متر و تنها 2 طبقه و نیم از باقی مانده است. «چغازنبیل» که نام باستانی این بنا بشمار می‌آید، واژه‌ای محلی و مرکب از دو واژه چُغا (به معنای تپه در زبان لری) و زنبیل است که اشاره ای است به مکان معبد که سابقا تپه بوده و آن را به زنبیل واژگون تشبیه می‌کردند. این مکان نزد باستانشناسان به دور-اونتَش معروف است که به معنای دژِ اونتش است. اونتاش گال پادشاه ایلام باستان است که دستور ساخت این شهر مذهبی را داده است. بنای چغازنبیل در میانه این شهر واقع شده است و مرتفع‌ترین بخش آن است

بلندی آغازین این بنا 52 متر در قالب 5 طبقه بوده است. امروزه ارتفاع آن 25 متر و تنها دو طبقه و نیم از آن باقی مانده است. مسیر دستیابی به چغازنبیل از طریق جاده اهواز به شوش است اما مکان آن دقیقاً بین شوشتر و شوش وجنوب شهر دزفول در کناره رود دز قرار دارد و این خود حکایت از این دارد که در زمان ایجاد زیگورات شهرهای دزفول (روناش) و شوش و شوشتر هر سه وجود داشته اند. این نیایشگاه توسط اونتاش ناپیریش (حدود 1250 پ.م.)، پادشاه بزرگ ایلام باستان ، و برای ستایش ایزد اینشوشیناک ، الهه نگهبان شهر شوش ، ساخته شده است. و در حمله سپاه خونریز آشور بانیپال به همراه تمدن ایلامی ویران گردید. قرنهای متمادی این بنا در زیر خاک به شکل زنبیلی واژگون مدفون بود تا اینکه به دست رومن گیرشمن فرانسوی در زمان پهلوی دوم از آن خاکبرداری گردید. گرچه خاکبرداری از این بنای محدب متقارن واقع شده در دل دشت صاف موجب تکمیل دانش دنیا نسبت به پیشینه باستانی ایرانیان گردید اما پس از گذشت حدود 50 سال از این کشف، دست عوامل فرساینده طبیعی و بی دفاع گذاشتن این بنا در برابر آنها آسیبهای فراوانی را به این بنای خشتی - گلی وارد کرده و خصوصا باقیمانده طبقات بالایی را نیز دچار فرسایش شدید کرده است

چغازنبیل جزوه معدود بناهای ایرانی است که در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. ضمناً در بعضی از کتب تاریخی نام قدیمی شوش ، چغازنبیل نامیده شده است


نوشته شده در جمعه 90/7/22ساعت 12:13 عصر توسط سامــــــان نظرات ( ) |

کوروش بزرگ

کوروش، ملقب به کوروش بزرگ یا کوروش کبیر (به پارسی باستان: ‎کوروش بزرگ‎‎کوروش بزرگ‎‎کوروش بزرگ‎‎کوروش بزرگ‎‎کوروش بزرگ‎) همچنین معروف به کوروش دوم، نخستین پادشاه و بنیان‌گذار شاهنشاهی هخامنشی بود. کوروش به مدت سی سال، از سال559 تا529 پیش از میلاد، بر ایران سلطنت کرد.


درباره? کوروش تمام مورخین متفقند که شاهی بود با عزم و عاقل و رئوف که در موارد مشکل به عقل بیش از قوه متوسل می‌شد و برخلاف پادشاهان آشور و بابل، با مردم مغلوب رئوف و مهربان بود. جنگ و بوی خون او را برخلاف فاتحان دیگر مغرور نکرد و رفتار او با پادشاهان مغلوب لیدیه و بابل سیاست تسامح او را بخوبی نشان می‌دهد.با پادشاهان مغلوب به اندازه‌ای مهربانی می‌کرد که آنها دوست کوروش شده و در مواقع مشکل به او یاری می‌نمودند. با مذهب و معتقدات مردم کاری نداشت بلکه برای جذب قلوب ملل آداب مذهبی آنها را محترم می‌داشت. شهرها و ممالکی که در تحت تسلط او در می‌آمدند، هیچگاه معرض قتل و غارت واقع نمی‌شد.  آنچه درباب وی برای مورخ جای تردید ندارد، قطعاً این است که لیاقت نظامی و سیاسی فوق‌العاده در وجود او، با چنان انسانیت و مروتی در آمیخته بود که در تاریخ پادشاهان شرقی پدیده‌ای به‌کلی تازه به شمار می‌آمد.کوروش از ذکر عناوین و القاب احتراز داشت، در کتیبه‌هایی که از او مانده، این عبارت ساده خوانده می‌شود، من کوروش شاه هخامنشی هستم. حال آنکه شاهان دیگر خود را خدا می‌خواندند.

ایرانیان کوروش را پدر و یونانیان او را سرور و قانونگذار می‌نامیدند و در وی به چشم یک فرمانروای آرمانی می‌نگریستند.  یهودیان این پادشاه را، به منزله مسیح پروردگار بشمار می‌آوردند[10]، ضمن آنکه بابلیان او را مورد تأیید مردوک می‌دانستند

دوران 559–529 پیش از میلاد (30 سال)
تاجگذاری انشان، پارس
زادروز 600 یا 576 پیش از میلاد
زادگاه انشان، پارس
مرگ 529 پیش از میلاد
محل درگذشت سیردریا
آرامگاه پاسارگاد
پیش از کمبوجیه دوم
پس از کمبوجیه یکم
همسر کاساندان
دودمان هخامنشیان
پدر کمبوجیه یکم
مادر ماندانا
فرزندان

کمبوجیه
بردیا
آتوسا
آرتیستون
رکسانا

پیشاپیش فرا رسیدن زاد روز کوروش بزرگ ( هفتم آبان ) را به پارسیان ایران زمین

تبریک می گویم .


نوشته شده در جمعه 90/7/22ساعت 12:8 عصر توسط سامــــــان نظرات ( ) |

کد آهنگ

کد موسیقی